Фінальна знакова велоподія року. Передумови для Ломбардії-2024.
У суботу, 12 жовтня, на півночі Італії пройде знамените велозмагання Ломбардія-2024. Ця гонка традиційно завершує сезон у шосейному велоспорті та є фінальною подією в серії Монументів — п'яти найпрестижніших велогонок одноденного формату, чотири з яких проходять навесні.
І хоча Ломбардія не є останньою гонкою в календарі Світового туру (на наступному тижні у Китаї відбудеться Тур Гуансі), для багатьох велофанатів саме вона ознаменовує собою закриття сезону шосейного велоспорту. У зв'язку з термінами проведення Ломбардію називають "La classica delle foglie morte" - класикою опалого листя. Гонку проводить компанія RCS Sport, яка є організатором і всіх інших топових італійських велогонок, включаючи Джиро д'Італія, Мілан - Санремо та Тіррено - Адріатико.
Ломбардія - це найскладніший з п'яти Монументів, де щорічно змагаються переважно найкращі гірники. Важкість маршруту робить результати більш передбачуваними. На відміну від інших Монументів, тут частіше тріумфують явні фаворити: на "Класиці опалого листя" перемога досягається завдяки фізичній силі, якщо ти на даний момент є найсильнішим, а випадковості й тактичні нюанси відіграють меншу роль.
При цьому, маршрут Ломбардії - найменш "класичний" серед п'ятірки Монументів. В той час як на Париж - Рубе, Турі Фландрії, Мілан - Санремо та Льєж - Бастонь - Льєж маршрути змінюються вкрай рідко і не радикально, на "Класиці опалого листя" експериментів завжди вдосталь.
До 1960 року гонка розпочиналася та завершувалася у Мілані. З 1961 по 1984 рік фінішна точка була перенесена до Комо, а потім протягом наступних п'яти років учасники змагання мали маршрут у зворотному напрямку – від Комо до Мілана. Після цього почалися численні експерименти: стартові та фінішні локації включали Монцу, Варезе, Канту, Бергамо, Лекко, а також швейцарське Мендрізіо, де гонка проходила у 2004-2006 роках.
Протягом останнього десятиріччя фінальний етап сезону або починається в Комо та завершується в Бергамо, або ж навпаки. Варто зазначити, що учасники "Класики опалого листя" не проходять однакову дистанцію в прямому чи зворотному напрямку; маршрути між Комо і Бергамо та зворотно є абсолютно унікальними.
У 2024 році учасники змагань розпочнуть свій шлях у Бергамо та завершать його в Комо, проходячи загальну дистанцію в 252 км. Важливо відзначити, що в порівнянні з традиційною версією маршруту, відбулася одна ключова зміна: етап підйому на Чівільо (4,1 км з середнім ухилом 10%) більше не включено до маршруту. Цей підйом зазвичай передує фінішу на відстані 17 км. Причиною виключення Чівільо стали тимчасові обставини, зокрема зсуви ґрунту, які сталися в середині травня. Планується, що роботи з відновлення пошкодженої дороги завершаться до кінця листопада.
Через відсутність Чівільо маршрут Ломбардії стане менш складним з точки зору рельєфу, ніж зазвичай. Це може позначитися на перебігу гонки, але не зменшить статус "Класики опалого листя" як найважчого Монумента в плані рельєфу.
На 252 км дистанції гонщикам доведеться подолати такі перевали як Форчелло-ді-Бріанцано (6,3 км, середній ухил - 5,1%), Пассо-ді-Ганда (9,2 км, 7,3%), Колле-ді-Бербено (4,5 км, 6,2%), Вальп'яна (10,4 км, 6,1%), Селла-ді-Озіго (5 км, 5,7%), Мадонна-дель-Гізалло (6,3 км, 4,1%), Кольма-ді-Сормано (12,9 км, 6,4%) і Сан-Фермо-делла-Батталья (2,7 км, 7,2%). Вершина останнього підйому розташована всього в 5,3 км від фінішу, після чого на гонщиків чекає доволі небезпечний і складний технічно спуск до Комо.
Ломбардія була заснована в 1905 році. Першим, хто здобув перемогу в цій гонці, став італієць Джованні Гербі.
На відміну від багатьох престижних спортивних заходів в Європі, "Класика опалого листя" проходила безперервно навіть під час Першої світової війни, зупинившись лише на два роки — 1943 і 1944 під час Другої світової війни. Отже, Ломбардія-2024 стане 118-ю гонкою в її історії.
Найвизначнішим гонщиком в історії цієї престижної гонки вважається легендарний італієць Фаусто Коппі. "Іль Кампіоніссімо" здобув перемогу на "Класичній гонці опалого листя" п’ять разів, а саме в 1946, 1947, 1948, 1949 та 1954 роках. Його співвітчизник Альфредо Бінда також показав вражаючі результати, стаючи переможцем чотири рази.
- Відразу 7 гонщиків вигравали Ломбардію тричі за кар'єру. Є серед них і Тадей Погачар, який перемагав на останньому Монументі сезону у попередні три роки.
Найбільше перемог у Ломбардії здобули господарі з Італії, які відзначилися 69 разів. Французи та бельгійці мають по 12 тріумфів.
Українські автогонщики ще жодного разу не здобули перемоги на Ломбардії. Найвищий досягнутий ними результат — сьоме місце, яке зайняв Сергій Гончар у 2003 році.
Тадей Погачар, безумовно, є головним претендентом на перемогу в Ломбардії, адже він вже здобув тріумф у трьох попередніх виданнях "Класики опалого листя". Серед цих перемог лише остання, що відбулася в 2023 році, була досягнута самостійно, і справедливо може вважатися демонстрацією його переваги. У 2021 та 2022 роках словенець з команди UAE Emirates фінішував першим, але лише в парному спринті разом із Фаусто Маснадою та Енріко Маса відповідно.
Проте наразі Погачар демонструє найуспішніший сезон у своїй кар'єрі, і важко уявити, що щось може завадити йому здобути перемогу на останньому Монументі сезону вчетверте поспіль. Після перемоги на Тур де Франс словенець взяв паузу, а потім знову набрав вражаючу форму, яка в кінці вересня принесла йому звання чемпіона світу в груповій гонці.
Після цього Тадей здобув свою першу перемогу у веселковій майці: минулої суботи він тріумфував на престижній одноденній гонці Джиро дель Емілія в Італії. Гонщик команди UAE Emirates знову продемонстрував свою домінуючу форму, скинувши всіх суперників ще за 38 км до фінішу під час першого підйому на Сан-Лука. А вже у вівторок словенець вийшов на старт Тре Валлі Варезіне, але через погіршення погодних умов організатори спочатку скоротили дистанцію з 200 до 170 км, а згодом зовсім скасували гонку.
Погачар може стати першим гонщиком з часів Паоло Беттіні (2006 рік), хто виграв Ломбардію у веселковій майці чинного чемпіона світу. І можна не сумніватися, що словенець захоче додати до свого послужного списку і таке досягнення.
У складі команди UAE Emirates, що підтримуватиме Погачара на Ломбардії, будуть такі велогонщики, як Марк Хірші, Ян Крістен, Павєл Сіваков та Адам Єйтс, які також мають шанси на високі результати. Особливо виділяється Хірші, який переживає новий етап у своїй кар'єрі. Втратити гонку за такої форми та з такою підтримкою — це справжній виклик. Відсутність Чівільо в маршруті Ломбардії-2024 може спонукати Погачара до раннього нападу — навряд чи він захоче з'ясовувати стосунки до останнього підйому на Сан-Фермо-делла-Батталья. Тому цілком ймовірно, що ми станемо свідками ще однієї вражаючої перемоги словенського гонщика внаслідок ранньої атаки.
Тих гонщиків, які можуть скласти конкуренцію Погачару в боротьбі за перемогу, залишилося зовсім небагато. Особливо після того, як Прімож Рогліч вирішив закінчити свій сезон раніше. Хоча після його тріумфу на Вуельті форма лідера Red Bull Bora не вражала. Проте навіть без нього команда з Німеччини та Австрії представила сильний склад, в якому чимало спортсменів можуть претендувати на призові місця: серед них Джей Хіндлі, Флоріан Ліповіц, Дані Мартінес і Алєксандр Власов. Але варто зазначити, що кожен із них цієї осені далекі від оптимальної форми.
Нелогічним виглядає рішення Матьє Ван дер Пула пропустити Ломбардію. Нідерландця, поряд із Погачаром, можна вважати найкращим одноденником сучасності, а "Класика опалого листя" - той Монумент, де його шанси на перемогу завжди здавалися найнижчими. Проте цього року Ломбардія простіша за маршрутом, ніж зазвичай, а сам гонщик Alpecin Deceuninck знаходиться у своїй найкращій гірській формі в кар'єрі. В процесі підготовки до чемпіонату світу Ван дер Пул скинув декілька кілограмів ваги, що принесло йому бронзу в груповій гонці на трасі, яка в плані складності рельєфу цілком співставна із Ломбардією зразка 2024 року. Проте нідерландець своїм, імовірно, найкращим в кар'єрі шансом виграти осінній Монумент вирішив не користуватись.
Саме тому чи не єдиним, хто може кинути виклик Погачару, є Ремко Евенепул. Втім, ні на чемпіонаті світу, ні тиждень тому на Джиро дель Емілія капітану Soudal Quick Step нав'язати реальну боротьбу словенському домінатору не вдалося. Не варто забувати також складні стосунки Евенепула з Ломбардією. У 2020 році тоді ще зовсім юний бельгієць на "Класиці опалого листя" полетів в обрив на спуску з Муро-ді-Сормано і зазнав дуже складних травм (перелом тазової кістки та пошкодження легень), через які весь сезон 2021 року вийшов за його мірками невдалим.
Другим, хто перетнув фінішну лінію на Джиро дель Емілія після Погачара, став Том Підкок. Це підвищує його шанси на успішний виступ на Ломбардії, адже навіть попри те, що це, мабуть, єдиний момент його хорошого виступу у другій половині сезону, його форма виглядає обнадійливою.
Не списуємо з рахунків також Нілсона Паулесса, який у четвер за відсутності Погачара виграв Гран П'ємонте, хоча ця італійська одноденка за своїми характеристиками мало чим схожа на Ломбардію. Втім, американець і на такому важкому рельєфі, як на "Класиці опалого листя", почуває себе дуже комфортно.
Дует Гійома Мартена та Йона Ісагірре з команди Cofidis має всі шанси поборотись за високі позиції. Ісагірре нещодавно завершив гонку на Гран-Прі Монреаля у топ-5. Команда Decathlon Ag2r, одна з найсильніших у поточному сезоні, покладає надії на Орельєна Паре-Пентра, який здобув сьоме місце на Коппа Агостоні. Інший французький клуб, Groupama FDJ, також представив цікаве тріо, але Давід Годю, Валентен Мадуас та Ленні Мартінес не змогли показати гідних результатів цієї осені.
Окрім Погачара, на старт Ломбардії-2024 вийдуть лише двоє гонщиків, які мають у своєму активі перемоги в цій гонці. Один з них - Якоб Фугльсанг, який здобув тріумф у 2020 році. Проте, наразі данського ветерана можна згадувати в контексті претендентів на подіум хіба що за його минулі досягнення. Натомість, його партнер по Israel Premier Tech, Майкл Вудс, демонструє чудову форму восени: він виграв етап Вуельти (хоча формально ця перемога була здобута ще в кінці літа - 30 серпня), посів восьме місце на Гран-Прі Монреаля та четверте - на Джиро дель Емілія.
Інший екс-чемпіон Ломбардії, чиє ім'я присутнє у старт-листі - Бауке Моллема, який перемагав у 2019 році. Він восени знаходиться у дещо кращій формі, ніж Фугльсанг - шосте місце на Гран-Прі Квебека і 12-те - на чемпіонаті світу. Окрім нього, Lidl Trek розраховує на дует італійців - Джуліо Чікконе та Андреа Баджолі. Останній на чемпіонаті світу насмілився відповісти на атаку Погачара за 100 км до фінішу. Завершилося все це сходом з дистанції, проте здатність повисіти на колесі у словенця хоча б кілька кілометрів підчас його рішучої атаки вже говорить про непоганий рівень готовності.
Окрім двох гонщиків з команди Lidl Trek, італійські фанати також покладають надії на Лоренцо Фортунато з Астани, третього призера Емілії Давіде Піганцолі, а також на дует з VF Group Bardiani CSF - 41-річного ветерана Доменіко Поццовіво і 20-річного таланту Джуліо Пелліццарі. Спроби Антоніо Тібері продемонструвати свої здібності на одноденних гонках поки що не принесли йому успіху, тому команда Bahrain Victorious більше сподівається на Пельо Більбао, який показав вражаючі результати на канадських змаганнях у середині вересня.
Протягом останнього місяця Маттео Йоргенсон демонструє непоганий стан, хоча це не завжди супроводжується високими результатами на фініші. Також слід звернути увагу на одного з головних відкриттів сезону - Максіма Ван Гілса, який на чемпіонаті світу віддав усі сили на підтримку Ремко Евенепула, хоч у Канаді виглядав досить переконливо. У 2022 році Енрік Мас до останнього боровся з Погачаром за перемогу на Ломбардії, і його форма зараз цілком порівнянна з тією, що ми бачили два роки тому. Не варто забувати й про Саймона Єйтса, який завершив Джиро дель Емілія в топ-5, а також про французький дует з команда DSM Firmenich - Ромена Барде та Варрена Баргіля.
Італійська проконтинентальна команда Corratec - Vini Fantini отримала вайлд-кард для участі в Ломбардії. У її складі виступають три найкращі сучасні українські велогонщики: Андрій Пономар, Марк Падун та Кирило Царенко. Першим з них на старт "Класики опалого листя" вийде Пономар, який має номер 67.
Андрій планує взяти участь у всіх осінніх одноденних перегонах в Італії: Джиро дель Емілія, Коппа Агостоні, Тре Валле Варезіне та Гран П'ємонте. На етапі Джиро дель Емілія 22-річний спортсмен з України не зміг досягти фінішу, а на Коппа Агостоні фінішував на 44-му місці. Як уже згадувалося, гонку Тре Валле Варезіне скасували під час проведення.
Найкраще Пономар проявив себе у четвер, 10 жовтня на Гран П'ємонте. Там Андрій відібрався у відрив дня і найдовше чинив супротив пелотону. Основна група наздогнала українця за 53 км до фінішу, після чого він посів підсумкове 54-те місце.
Пономарю не вдасться змагатися за найвищі позиції на Ломбардії, тому він зможе проявити свої здібності лише в тому випадку, якщо зуміє вирватися в лідери на один день. Але повторити цей успіх вдруге за три дні буде досить складно.